"Vi enas kring ett gemensamt intresse; att arbeta för hand"

I vår nya intervjuserie får du möta intressanta personligheter verksamma in inom textil. Denna gång får du möta Arianna Funk, som studerar sista året på Högre textil hantverksutbildning och är aktuell med sitt examensprojekt från Handarbetets Vänner Skola. Arbetet ställs ut i "Textil klass - en examensutställning" på Handarbetets Vänner Galleri.


- Examensarbetet är ett viktigt projekt som sammanfattar våra år på skolan samtidigt som det är bara ett (stort) projekt i ett helt liv av skapande. Det har varit nyttigt att hålla båda dessa tankar i huvudet medan vi har satsat på våra mest ambitiösa projekt hittills. Vi har jobbat sida vid sida men individuellt med våra bidrag till utställningen och fått fokusera på något vi vill fördjupa oss i på ett mer omvälvande sätt än tidigare.

Genom alla tre åren har vi med förtjusning diskuterat våra olika uttryck, utgångspunkter och mål, men vi enas kring ett gemensamt intresse; att arbeta för hand. Hur vi använder vi oss av detta fundament i karriären kanske skiljer sig markant men denna utställning är en hyllning till vår tid på Handarbetets Vänner och en självständighetsförklaring. Det är väldigt spännande att få se våra verk samlade i en sista harmoni.

Vad kan du berätta om ditt projekt?
- Verket heter Framskridning, som är ett sätt att beskriva färgsättningen men också min utveckling som vävare. Det är mest ull med lite lin inblandad för struktur och subtil kontrast. En stor del av ullen kommer från Ekenäs hantverk, en liten gård med ryafår i Västra Götaland. Jag blandar ullen och ett par trådar lin i olika tussar för att knyta in i varpen i en teknik som heter flossa, som kännetecknas av täta rader och korta lugg.

I mitt examensarbete ville jag pröva kunskaperna som jag har lärt mig över de senaste tre åren. Jag blev förtjust i flossatekniken i mattvävningskursen, och jag bestämde mig för att förfina mitt handlag och förstärka mina kunskaper för detta sista stora projekt på skolan. I förberedande kursen Inför examensarbete tog jag tillvara den stora erfarenheten som finns hos lärarna, och sedan utförde det riktiga examensarbetet utan någon hjälp alls, för att simulera livet efter skolan.

Vad har du inspirerats av i arbetet med ditt projekt?
- Jag har inspirerats av gamla finska ryor med deras många ‘ramar’ (odekorerade bård) och inredningsdrottningen Kelly Wearstlers intresse för abstraherade upprepade mönster, kombinerat med en favoritmotiv, färggradering.

Du har gått basåret och sedan gått vidare till den 2-åriga utbildningen som du går nu. Vad har du för bakgrund? Och hur kommer det sig att hamnade du på Handarbetets Vänner Skola?
- Min bakgrund är inom akademin. Jag har en masterexamen från New York University i modevetenskap, med fokus på materiell kultur och museisamlingar. Men jag ville komplettera detta med något mer konkret och gå till grunden med textil, så jag valde en hantverksbaserad utbildning. Handarbetets Vänners grund i och övertygelse om textilt hantverk, tekniker och vävteori lockade mig, och skolans betoning på konstnärlig praktik verkade som en bra utmaning för någon med min bakgrund.

Vad har du för mål under samt efter utbildningen?
- Mitt mål efter utbildningen är att driva eget vävföretag. Företag har jag nyligen startat i samband med att jag grundade vävateljen Studio Supersju i Årsta tillsammans med bland andra alumni från Handarbetets Vänner Skola. Jag vill fortsätta att undersöka handvävning och försäljning av brukstextilier för hela hemmet, med fokus på det som många av oss har för länge sedan bytt ut mot det maskinvävda.

Vad driver dig som hantverkare?

- Jag är mest intresserad av en traditionell definition av en hantverkare, en som bemästrar ett material och en eller några tekniker. Teknisk skicklighet och en noggrann effektivitet inom handvävning fascinerar mig, och jag tänker ofta på den alltför korta tiden jag var praktikant på Eaton Hill Textiles i Vermont, USA (mitt hemland). De skapar skoningslöst vackra textilier med maskinliknande effektivitet i en gammal amerikansk tradition av produktionsvävning för hand på så kallade ‘barn looms’ (ladvävstolar).

"Textil klass - en examensutställning" visas på Handarbetets Vänner Galleri 4 maj - 5 augusti 2017.
Djurgårdsslätten 82, Stockholm.

Läs mer om Ariannas utbildning: Högre textil hantverksutbildning (2 år).

#2 Arianna Funk