Edna Martin, 1908-2003

Edna Martin var textilkonstnär, fri brodös och entreprenör inom textila området under textilens guldålder. 

Edna Martin hade sin första utställning 1923 på Röhsska. Hon kom också att utbilda sig i staden på Slöjdföreningens skola i Göteborg. Under sin yrkesbana kom Edna att både ha en mängd utställningar och att formge mycket mattor, möbeltyger, dukar och broderier. 1946-1951 var Martin var konstnärlig ledare på Svensk Hemslöjd innan hon 1951 kom att bli konstnärlig ledare och VD för Handarbetets Vänner, där hon arbetade fram till 1977. Vid sidan av sitt konstnärsskap var Edna Martin också huvudlärare i textil vid Konstfack.

Under Martins ledning utvecklades tillverkningen på HV från att ha haft tyngdpunkt på nyttotextil till textil konst i monumentalform, medveten om att produktionen av nyttotextil i framtiden skulle domineras av industrin. Edna Martin bidrog till textilkonstens förnyelse och ökade status, bland annat genom att samarbeta med konstnärer utan textil erfarenhet och bjuda in konstnärer som Siri Derkert att göra förlagor till stora textila konstverk. Utöver Siri Derkert knöts Kaisa Me­lan­ton och Sten Kauppi till HV tillsammans med Lennart Rodhe och Max Walter Svanberg, vilka skapade textil för offentlig miljö.

Edna Martin formgav också de omåttligt populära broderisatserna för linnekuddar i färgglada mönster som, för nu 50 år sedan fanns i vart och vartannat svenskt hem. Hon förmedlade också kontakter med kyrkor och många mässhakar utfördes genom åren på Handarbetets Vänner och i Sten Kauppis ateljé.

Edna Martin och Sten Kauppi inledde under tidigt 50-tal ett nära samarbete och en vänskap genom brevväxling som bestod i många år även om de bara träffades personligen någon enstaka gång. Martin hjälpte Kauppi att få bättre material, han utvecklade sin broderiteknik till allt större fulländning. Brodöserna på Handarbetets Vänner utförde ett stort konturbroderi av Sten Kauppi som blev succé och köptes in av Nationalmuseum. Det ena kyrkliga uppdraget efter det andra följde. Edna Martin blev en slags biktmor för Sten Kauppi.

Kontakten mellan Edna Martin och Sten Kauppi slutade dock i en outtalad konflikt. Edna Martin skrev i en anteckning ”Han är en diva. Alltid missnöjd med någonting”. Sten Kauppi var Edna Martins protegé. Hans konstnärskap hade nog inte blivit så framgångsrikt utan hennes stöd och hjälp. 

”Det har talats om hur mycket jag betytt för Sten, men ingen har talat om hur mycket Sten har betytt för mig” sa Edna Martin i ett tal när Sten Kauppi ställde ut på Waldemarsudde 1997.

I slutet av 1970-talet valde Edna Martin att helhjärtat ägna sig åt sitt eget konstnärskap i bland annat broderier, vävnader och sidenarbeten. Edna Martin efterträddes 1978 av Åsa Bengtsson. 


Källor:
http://www.kurbits.nu/tag/edna-martin/ (hämtad 2015-05-06)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=232652 (hämtad 2015-05-06)
http://www.drangahuset.se/formgivare-pa-h/handarbetets-vanner-hv (hämtad 2015-05-06)
http://www.allehanda.se/kultur/breven-till-bondsjo-by (hämtad 2015-05-06)