HV Ateljé

I HV:s ateljéer arbetar mästare och gesäller med hantverkarens skicklighet och känsla för de olika materialens egenskaper.

Med säker känsla för färg och form, tolkar och förverkligar de konstnärernas idéer och förlagor. HV:s verkstäder har funnits sedan 1874 och är en av de få kvarvarande ateljéerna för textil konst i landet.På HV är skråhantverket levande i dagens konstnärliga gestaltningar. För att nå mästares hantverksskicklighet krävs lång erfarenhet av det textila materialet och tekniskt kunnande. Inom konstvävnadsyrket liksom inom konstbrodösyrket förväntas också att man behärskar att höja det konstnärliga språket till en hög nivå genom material och färgval. På HV Ateljé fungerar hantverkaren som en översättare av poesi eller musik. Som mästare förväntas man att erbjuda absolut gehör.

Samarbetet mellan Sveriges mest namnkunniga konstnärer och HV:s erfarna hantverkare har lett till ett ständigt nytänkande och har starkt bidragit till den höga kvalité som HV:s ateljéer kan erbjuda idag

Även unik inredningstextil, mattor, möbeltyger, ridåer och kyrklig textil utförs av HV efter beställarens önskemål. HV åtar sig även renoveringar. Många kulturhistoriskt intressanta miljöer har på så sätt bevarats för eftervärlden och värdefull hantverksskicklighet hålls levande.


Historia

Vid sekelskiftet stod Carin Wästberg och Maja Sjöström för det konstnärliga uttrycket tillsammans med konstindustriformgivarna Gunnar Wennerberg och Alf Wallander.

Konstnärerna Anna Boberg, Carl Larsson och Anders Zorn gjorde förlagor till de gobelänger som då vävdes på HV. Flera av dessa verk finns nu i Nationalmusei samlingar. Alf Munthe knöts till verksamheten under 30- och 40-talen. Då vävdes även möbeltyg i damast, gardiner och mattor bland annat till Stockholms konserthus.

Den textila monumentalkonsten utvecklades och uppmärksammades under Edna Martins ledning från 1951–1977 då konstnärerna Kaisa Melanton och Sten Kauppi knöts till verksamheten. Kända verk från HV:s ateljé är Endre Nemes’ »Blad ur en bilderbok« för Östra sjukhuset i Göteborg, Peter Dahls »Stolta stad« för Sveriges riksdag samt Elisabet Hasselberg-Olssons »Minnet av ett landskap« från 1983 som hänger i riksdagens plenisal.

Lennart Rodhe, Olle Bonniér, Lenke Rothman, Siri Derkert, Karl-Axel Pehrson, Hans Krondahl, Lillevi Hultman och Veronica Nygren har gjort förlagor till flera verk. Statens Konstråd och den konstnär som fått uppdrag för en viss offentlig miljö anlitar ofta HV för textil konst med höga kvalitetskrav. Under perioden 2000–2015 har bl.a. Ulrika Elovsson, Andreas Eriksson, Ulrika Mårtensson, Christian Falk, Lars Wallin, Katrine Helmersson, Karin Mamma Andersson, Ann Edholm och Ann Böttcher utfört sina verk hos Handarbetets Vänners Ateljé.

Referensjobb från HV Ateljé

Klässbols Linneväveri, 2008

Kollektionen "Memory", överkast och kuddar av Ulrika Elovsson

Stipendatprojekt, "Man vs. Machine", 2010

Handbroderat motiv på t-shirt med design av Uglycute 

Bonnier Konsthall, 2011-2014

Konstnär Andreas Eriksson

Klänning i mjölkfibertyg till modevisning i Almedalen, 2014

En av tre olika klänningar till modevisning i Almedalen

Södermanlands-Nerikes nation i Uppsala, 2014

Konstnär Kristina Holmgård.

Linnésalen, Älmhult, 2014

Richard Johansson och Mette Björnberg

Privat uppdrag, 2009

Broderad kudde "Äpplen"

Kungl. Operan, Rotundan, 2002

Uppdrag genom Statens Konstråd i samarbete med Ulrika Mårtensson.

Textila skisser, 2005

Ulrika Mårtensson

Familjebostäder, 2010

Textil installation av Ulrika Mårtensson

Riche, 2011

Handbroderade förkläden till Riche av Christian Falk

Riche, 2014

"Floating Threads", en textil-grafisk installation av Handarbetets Vänner i Lilla Baren på Riche. 



Shell, 2009

 "Energi" av May Bente Aronsen. Utsmyckning för Shells huvudkontor.


    Stockholms Rådhus, 2009

    "Lyssnande vägg" av May Bente Aronsen. 

    Lars Wallin, 2014

    Handbroderat smörförpaket till Lars Wallins vandringsutställning "Fashion Stories" i och med sommarförpackningen till Flora som Wallin designade.

    Kulturhuset, 2014

    På uppdrag av Kulturhuset och konstnären Katrine Helmersson sydde Handarbetets Vänner upp en stor skulptur till utställningen "Pochoir" i galleri 3, våning 3 på Kultuthuset i Stockholm. 

    Privat konstnärsuppdrag och mästarprov, 2005

    "Vi går över daggstänkta berg" av Karin Mamma Andersson. 

    Våler Ungdomsskole, Hedmark, 2009-2010

    "Volition" av Gunvor Nervold Antonsen. Utsmyckning /ridå. 

    Asker Kulturhus, Oslo, 2005 & 1982

    Ridå i samarbete med Björn Carlsen

    Markstridsskolan, 2014–2015

    Handbroderad fana till Markstridsskolan utförd av Louise Peribert 

    Fana för F21i Norrbotten, 2013–2014

    Handbroderad dubbelsidig sidenfana. Utförd av Anna Eriksson, Louise Peribert och Inger Broström.

    Standar för Livgardet, 2013

    Handbroderat dubbelt standar. Utfört av Kirsi Mattila, Lina Lindh och Louise Peribert efter förlaga av Kristina Holmgård

    ECOSOC salen i FN-huset, New York, 2013

    "Dialogos", textil fondridå av Ann Edholm. Storlek 7 x 22m i ren ull. På uppdrag av UD i samverkan med statens konstråd, Riksantikvarieämbetet och Moderna museet.Storlek: 200m2

    Södra skånska regementet, P7, 2011

    Handbroderad dubbelsidig sidenfana.


    IF/METALL, Stockholm, 2006

    Fana av Jordi Arkö. Maskinbroderad av Anna Eriksson.

    Nationsfana, KTH, 2005

    Kunglig Samhällsbyggnadssektion, KTH.
    Maskinbroderad av Anna Eriksson.

    Fana för Stockholms Nation i Uppsala, 2007

    Handbroderad dubbelsidig sidenfana. Utförd av Gunnel Andersson efter förlaga av Kristina Holmgård.

    Handarbetets Vänner stipendiatprojekt, 2011

    Åsa Cederkvist, "The Expectation, Devotion and the ambivalence of being Penetrated and born-again"

    Arkitektskolen i Köpenhamn, 2011

    Centrum för IT och arkitektur, ett samarbete med CITA. 

    Audiensrummet, Kungliga Slottet, 2001

    Flossamatta "Tusenskönor" av Gunilla Lagerhem Ullberg. Handknuten av handfärgade ullgarner. 

    Klässbols Linneväveri, 2010

    I samarbete med Klässbols Linneväveri tog formgivaren Lena Bergström tillsammans med Handarbetets Vänner fram linnemattan "af Norrland" – en handvävd matta/ljudabsorbent. 

    Stipendieprojekt, 2009

    Handfärgad och handknuten mattstruktur. Utvecklingsarbete med stipendiaten Ulrika Elovsson.

    Privat placering, 2008

    Ullmatta "Fond" av Barbro Lomakka. Lönvävning av en extra stor matta, stl 5.20x4.40m.

    Tandvårdshögskolan, Malmö, 2008

    "Ramverk (de lövrika lundarnas stöttepelare)" av Ann Böttcher för Tandvårdshögskolan i Malmö. 

    Nasjonalmuseet i Oslo, 2007

    "Wind" av May Bente Aronsen. En installation av segelduksväv. Inköpt av Nasjonalmuseet i Oslo

    Litteraturens hus, Oslo, 2007

    "Interferens" och "Möte", två handskurna ridåer i ullfilt, av May Bente Aronsen. 4 x 8m vardera, för Wergelandsalen. 

    Luleå gymnasium, 2006

    "Kompisar från förr" av Karin Mamma Andersson för Gymnasiebyn i Luleå. Handvävd botten med applikationer. 96.6m2

    Stortinget, Oslo, 2005

    Sissel Blystad vann tävlingen om en ny utsmyckning för Vandrehallen, inför 100-årsjubileet av Norges självständighet.  

    Blekinge flygflottilj, F17, 2004

    Tilläggsmotiv till befintlig fana i form av en handbroderad "grip".

    Konstfack, Stockholm, 2004

    Två ridåer, "Clinament" och "TK/2=MA/S=P" av Elis Eriksson för föreläsningssalarna Svarta havet och Mandelgren. Intarsia i bomullssatin, 4,2 x 16,2 m.

    Vara konserthus, 2003

    Scenridå "I hear your name (the cave)", av Anders Widoff. Handvävd botten med broderi samt en infälld bildväv. 8,5 x 4.9m

    Dunkers kulturhus, 1990

    "Vildhundens hjärta" av Olle Bonniér. Inköpt av Dunkers kulturhus.

    Högskolan Karlstad, 2002

    Ridån "Tre figurer" av Petter Zennström för aula Magna. 

    Carl XVI Gustafs jubileumsrum, Stockholms slott, 2001

    Flossa matta "Sommaräng" av Ninni Sandström. Ett samarbete med MMF i Båstad.

    Svenska ambassaden i Vilnius, 1998

    "Pariserblå-svart barock asymmetrisk figuration med vitskimrande ljusflöden på varmgrå botten" av Elisabeth Oscarsson