Licium

Nytillverkar och renoverar/konserverar kyrkotextil och konst för kyrkorummet.

Historia

HV Liciums ateljé har producerat kyrklig textil sedan 1904, och är sedan 1952 ett dotterbolag i föreningen Handarbetets Vänner. LICIUM har alltså lång erfarenhet av tillverkning och renovering av textilier med hög konstnärlig och hantverksmässig kvalitet

Licium startades 1904 som en ateljé för kyrklig och heraldisk textil konst, av Agnes Branting, tidigare direktris vid Handarbetets Vänner 1891–1904, och Mimmi Börjeson, en av HV:s skickligaste brodöser. Dessa två stod officiellt för firman. HV:s förutvarande ordförande Anna Wallenberg stödde den nya firman både ekonomiskt och moraliskt. Sofia Gisberg, textilkonstnär och lärare vid Tekniska skolan, som också varit verksam hos HV, blev vid sidan av Agnes Branting Liciums första textilkonstnär. Från 1905 hade LICIUM sin ateljé och försäljning i en stor lägenhet två trappor upp på Birger Jarlsgatan 18.

Vid Agnes Brantings död 1930 ärvdes Licium av hennes systerdotter Agnes Geijer. Hon koncentrerade sig på den andra av Agnes Brantings skapelser, konserveringsföreningen PIETAS, och överlät ledningen för Liciums verksamhet till textilkonstnärinnan Sofia Widén. Under hennes ledning tillkom tusentals kyrkliga textilier. Hon ritade också ett tjugotal damastmönster för kyrkligt bruk som vävdes upp i siden i Venedig.

I mars 1952 skedde en sammanslagning mellan Licium och Handarbetets Vänner, där Edna Martin nyligen tillträtt som chef. Efter sammanslagningen flyttade HV sin försäljning till Liciums lokaler medan ateljéverksamheten flyttades till HV:s hus på Djurgårdsslätten 82–84. Vintern 1963–64 flyttades den sista delen av verksamheten ut till Djurgården där vi fortfarande är verksamma.

Den kyrkliga tillverkningen engagerade flera unga konstnärer t.ex Marianne Eklund, Barbro Girau, Sten Kauppi och senare Eva Robertsson, Kaisa Melanton, Berta Hansson, m.fl.

Namnet Licium syftar på en vävknut som binder samman nya trådar i en vävstol med den gamla varpen, dvs. symboliskt att man knyter an till en gammal tradition med en nytillverkning. Firmans emblem visar en katolsk biskopshatt med snoddar och tofsar ovanför en slända och en vävskyttel. Biskopshatten kan kanske ses som en antydan om inspiration från medeltidens kyrka. Enligt Agnes Geijer uppfann Sofia Gisberg denna »rebus« och troligen var det hon som tecknade Liciums emblem.

Text: Margareta Ridderstedt

Referensjobb från HV Licium

Österhaninge församling, 2012

Bårtäcke och konstinstallation.

Nyköpings församling, 2011

Altarbrun, bursa och kalkduk

Häverö-Singö församling 2007

Bursa och antependium

Gusta Vasa Församling, 2010

Bursa, stola, kalkduk och mässhake

Eds församling, 2008

Bursa Stola Två kalkdukar

Drottningholms Slott, 1996

Kormatta i slottskapellet

Bårtäcke / utsmyckning av Elisabeth Hasselberg-Olsson, 2004

"Elegi" Maskinvävt bottentyg i två delar med ett vändbart, handvävt band.

Bårtäcke / utsmyckning av Kaisa Melanton

Bottentyg med handtryck och applikationer. Överdel med handvävd bild kantad med handvävt guldtyg.

Strängnäs Domkyrka, 2005

Kalkduk, mässhake, stola och bursa

Axelsbergs församling, 2011

Bursa, stola av sidendamast "Ränder", kalkduk

Fryksände Kyrka, 2005

Bursa och kalkduk av sidendamast "Fastan". Stola av sidendamast "Fastan".  Mässhaken av Bevilaquasiden är del av en violett skrud.  Antependium. Konstnär Kaisa Melanton.

Solna kyrka, 2011

Antependium, mässhake, stola, kalkduk, predikstolskläde och bursa

Bårtäcke / utsmyckning av Jin Sook So

"Potagi-konstruktion"  Ett bårtäcke av sidenorganza med ett motiv av bladguld.

Korkåpa för Fryksände församling

Handvävt bottentyg i tunn, mjuk ull, med invävda och handbroderade motiv. Konstnär Kaisa Melanton.

Vadstena klosterkyrka, 2003

Antependium, stola och mässhake

Mariakyrkan i Sigtuna, 2007

Kormatta "Lustgården" av Ingegerd Möller. Handknuten flossa. Storlek 3x3m.

Historiska Museet, Licium 100 år, 2004

"Aloud", installation av Ann Hamilton.